۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۷۲۷۶۶

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۹ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۹ دی ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۴۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 29 دی ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۰/۲۹

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 946 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 100 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 950 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 9 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 946 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 297 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 100 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی و احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران طی روزهای اخیر کاهشی است.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 100 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 100 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  22 هزار و 100 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 500 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 700 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 100 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: دوشنبه 29  دی 12:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

22  هزار و 100

قیمت دلار (بازار آزاد)

22  هزار و 100

قیمت یورو (صرافی بانکی)

26 هزار و 700

قیمت یورو (بازار آزاد)

26 هزار و 800

قیمت درهم

6 هزار و 100

قیمت پوند

29 هزار

بروز رسانی: دو‌شنبه 29 دی ساعت 12:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  9 میلیون و 400 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

9 میلیون و 950 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

5 میلیون و 500 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

3 میلیون و 450 هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون

بروز رسانی: دو‌‌شنبه 29 دی ساعت 12:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

946 هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 297 هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 100 هزار

انس طلا(دلار)

1836.6

 

 

شاخص بورس ۳۶ هزار واحد دیگر افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 4میلیارد و 320میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 4هزار و 190میلیارد تومان در 515هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 36هزار و 989واحدی در ارتفاع یک میلیون و 149هزار و 721واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی، کارخانجات داروپخش و پرداخت الکترونیک سامان کیش با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 9665واحد، کل (هم‌وزن) 7925واحد، قیمت (هم‌وزن) 5185واحد، آزاد شناور 40750واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 30497 و 62810 واحد رشد کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 949میلیون ورقه به‌ارزش 9هزار و 442میلیارد تومان در 438هزار نوبت، آیفکس 422واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 436واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، شیر پگاه آذربایجان شرقی و توزیع دارو پخش بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث از چهارشنبه

بیمه مرکزی مصوبه مجمع عمومی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مبنی بر بخشودگی کامل و 100 درصدی جرایم بیمه شخص ثالث مربوط به همه وسایط نقلیه موتوری سبک و سنگین را به شرکت‌های بیمه گر ابلاغ کرد.

این بخشودگی‌ها به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب بوده و از چهارشنبه هفته جاری 1 بهمن آغاز و تا 30 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

 

کارگران ساعتی و پاره وقت چقدر عیدی می‌گیرند؟

به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال 1370 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

همچنین به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار؛ مبنای تعیین عیدی پایان سال مشمولان قانون کار است.

*مبنای محاسبه عیدی و پاداش کارگران

مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.

*میزان پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر ماخذ 60 روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کار مزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

*میزان عیدی و پاداش کارگران پاره‌وقت

بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

*میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی

در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنها در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

*نحوه پرداخت عیدی کارگران مشمول قانون کار شاغل در واحدهای دولتی

قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب سال 1374 اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب 1370 را لغو نکرده است، بنابراین حکم تعیین عیدی معادل 60 روز آخرین مزد مشمولان قانون کار کماکان به قوت خود باقی است؛ ضمناً کارگاه در قانون کار به اعتبار اشتغال کارگران در محل انجام کار تعریف می شود به این ترتیب کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از اینکه در بخش خصوصی و یا دولتی شاغل باشند از دو ماه عیدی و پاداش آخر سال موضوع ماده واحده قانون اسفند 1370 مصوب مجلس شورای اسلامی برخوردار خواهند بود .

عیدی کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند،کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته یا به شکلی رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکردشان مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

 آنچه که مبنای محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار قرار می‌گیرد، مزد و فوق العاده‌هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوط دریافت می‌کند؛ به عبارت دیگر مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می‌کنند از اجزاء مزد محسوب می‌شود لذا فوق‌العاده شغل، سختی کار و هر آنچه که به تبع شغل به کارگر داده می‌شود جزو مزد منظور شده و الزاماً باید در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ شود.

طبعاً مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل کمک عائله‌مندی، کمک هزینه مسکن، بن خواربار و پاداش افزایش تولید جزو مزد به شمار نیامده و در پرداخت عیدی و پاداش لحاظ نمی‌شود.

با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشــمول قانون کار مصوب مورخ سال 1370 مجلس شــورای اسلامی، همه کارگران مشمول قانون کار صرف نظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن کار می‌کنند اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، خدماتی و ... به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات